Hopp til innholdet

Glede er oppskrytt

Nyhetsbrev #1, publisert: 8. juni 2020

Hvordan ligger vi an?

Ganske godt! På grunn av den fine, underliggende Scrum-inspirerte strukturen har vi en kontinuerlig forpliktelse til fremgang. Til nå har vi jobbet i seks måneder hvor vi har planlagt mye, hatt over ti retroer (ref. den Scrum-inspirerte strukturen), laget nettsted, hatt utallige arbeidsøkter, diskutert og landet kapittelstruktur og snakket litt for mye om andre ting. Vi er fortsatt usikker på hvor lang boka blir til slutt, men vi sikter på en plass mellom 150 og 250 sider. Til nå har vi skrevet rundt 50, men de trenger fortsatt ganske mye arbeid.

Vi håpet å ha klart et grovmanus til denne sommeren, og at vi skulle fått publisert boka i løpet av året. Den planen har nok dratt sin kos. Kanskje boka er klar til sommeren neste år? ☀️😍

(Det er mulig vi kommer til å le av vår naive optimisme når sommeren neste år nærmer seg. Tiden vil vise!)

Hvert nyhetsbrev planlegger vi å skrive om et tema eller gi deg en tekstprøve som vi ønsker tilbakemeldinger på. I dag skal vi skrive litt om følelser og mer spesifikt glede!

Glede er oppskrytt

Det høres helt feil ut. Men bær med oss – det gir mening!

Handlinger og valg kan spores tilbake til en følelse og hvordan vi reagerer på den. Vi har kun seks grunnleggende følelser (basalfølelser):

  1. Sinne
  2. Avsky
  3. Frykt
  4. Tristhet
  5. Glede
  6. Overraskelse

Hvor mange av disse handler om glede? Èn. Vi har kun én positiv følelse.

(Vi har også noen sosiale følelser som skam, stolthet og skyldfølelse, men de handler også om de grunnleggende følelsene nevnt over.)

Ikke bare er glede følelsesmessig underrepresentert, men evolusjonsmessig har ikke glede gjort så mye for oss. Det er ikke glede som har vært den underliggende drivkraften for overlevelse og reproduksjon. Vi har lært oss å frykte løven på savannene, avsky avføring og være trist når noen nær oss går bort. Evolusjonen har lært oss å unngå de negative følelsene!

I tillegg er vi mennesker ekstremt flinke til å forutse følelser, og vi husker godt hvordan noe fikk oss til å føle. Hvordan påvirker det hvilke tjenester vi velger? Spesielt når det er så enkelt å velge noen annet. Ofte er det ikke vanskeligere enn å klikke på neste treff i søkeresultatet på Google eller å falle tilbake på slik man alltid har gjort noe.

Istedenfor å jobbe mot å glede noen bør vi hige mot å lage tjenester og løsninger som ikke skaper og trigger negative følelser. Vi bør lage tjenester, produkter og løsninger som ikke fører til usikkerhet (frykt) eller frustrasjon (sinne). Vi bør ikke lage tjenester for å glede.

Alle følelsene er på en skala. For eksempel kan man bli irritert, sint og rasende. Alle disse følelsene handler om grunnfølelsen «sinne», men i varierende grad. Hvis alle de negative følelsene er på bunn er man i likevekt. Når vi først har oppnådd likevekt kan vi begynne å tenke på glede. Det er enklere å glede noen som ikke er bekymret for noe! Å ikke være bekymret for noe, og føle at alt går som det skal, er en ganske fin plass å være følesesmessig.

Ikke misforstå; når man har laget en tjeneste som ikke trigger noen negative følelser kan man begynne å tenke på de  tingene som skaper glede! Feir gjerne når brukeren lykkes. Men istedenfor å fokusere på å skape tjenester som gleder – skap tjenester som ikke irriterer.

Dette er kun en liten smakebit på hvordan følelser påvirker det vi gjør. Det handler ikke bare om brukeren heller, men om alle rundt oss når vi designer og utvikler produkter, tjenester og løsninger.

Lurer du på noe som handler om glede og følelser? Gi oss en lyd! Har du noen innspill? Vi hører gjerne fra deg! Denne boka blir bedre i dialog med dere 😊